Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Stellantis Communications en blijf op de hoogte van het nieuws

24 okt. 2019

Straatnaam vernoemd naar oprichter Abarth, de Via Carlo Abarth

Als eerbetoon aan de eerste zeventig jaar van het merk Abarth en de sterke band die de stichter en de hoofdstad van de regio Piëmont met elkaar hebben sinds 1949, is er een straat vernoemd naar de oprichter van het merk met de schorpioen.

Als eerbetoon aan de eerste zeventig jaar van het merk Abarth en de sterke band die de stichter en de hoofdstad van de regio Piëmont met elkaar hebben sinds 1949, is er een straat vernoemd naar de oprichter van het merk met de schorpioen.

Aanwezig bij de ceremonie waren Francesco Sicari, voorzitter van de gemeenteraad, Sergio Rolando, raadslid begroting, planning en plaatsnamen, Luisa Bernardini, voorzitter van Kiesdistrict 2, Luca Napolitano, Head of EMEA Fiat & Abarth Brands en Roberto Giolito, Head of FCA Heritage, die samen het straatnaambord onthulden voor het gedeelte van de weg tussen de Corso Orbassano en Via Plava waar het hoofdkantoor van Abarth is gehuisvest, hier momenteel gevestigd

"Dit jaar viert Abarth zijn zeventigste verjaardag. Het vernoemen van een straat in Turijn naar oprichter Carlo Abarth is zonder twijfel een hoogtepunt ", aldus Luca Napolitano. "Ik wil graag de stad Turijn danken voor deze erkenning van iemand die de wereld van de raceauto's ingrijpend veranderde met zijn ingenieuze intuïtie en unieke ontwikkelingen. Onze gemeenschap telt momenteel 110.000 fans en ruim zeventig clubs in Europa. Dat getuigt van het grote respect dat het merk en zijn verleden geniet. Het maakt me allemaal zeer trots."

 "Het eerbetoon dat de gemeente Turijn vandaag brengt aan Carlo Abarth, is bijzonder belangrijk, omdat het naar deze stad was", aldus Roberto Giolito, "dat Carlo Abarth vanuit Oostenrijk kwam om zijn droom te vervullen, om ondergedompeld te worden in een gemeenschap met een bloeiende en rijke ervaring met het produceren van auto's. En het is geen toeval dat deze straat gekozen werd om te vernoemen naar de stichter van Abarth. Integendeel, het is het bewijs dat de waarden en idealen van het fantastische erfgoed van de autoproductie in Turijn nog altijd een sterke drijvende kracht zijn achter de activiteiten van onze onderneming. Nog meer bewijs daarvan bevindt zich maar een paar meter van de nieuwe Via Abarth, in de Heritage Hub, het hoofdkwartier van Abarth & C. en het FCA EMEA Design Center."

Carlo Abarth (1908-1979) werd geboren in Oostenrijk maar koos ervoor om in Italië te gaan wonen, meer specifiek in Turijn, waar hij in 1949 zijn carrière startte bij Cisitalia en later de eerste vestiging opende van Abarth & C., de onderneming van hemzelf en coureur Guido Scagliarini, in de Via Trecate. Sindsdien keek het merk met de Schorpioen steeds vooruit, met massa's sportieve en zakelijke verwezenlijkingen, de lancering van baanbrekende tuningkits en legendarische overwinningen op het racecircuit. Diezelfde jaren smeedde het bedrijf ook een onverbreekbaar partnership met Fiat, het befaamde automerk uit Turijn dat 120 jaar geleden werd opgericht. De eerste auto met het Schorpioen-logo was de 204 A, een opvolger van de Fiat 1100, die autogeschiedenis schreef toen Tazio Nuvolari op 10 april 1950 de wagen op schitterende wijze naar de overwinning reed in zijn laatste race, de Palermo-Monte Pellegrino.

Ook al in Turijn, op 4 juli 1957, werd de legendarische Fiat 500 gelanceerd. Carlo Abarth werd er verliefd op en was er zeker van dat de auto met maar een beetje finetuning alle potentieel zou hebben om sterke prestaties neer te zetten. Dat leidde tot de ontwikkeling van de eerste Fiat Abarth 595-exemplaren, die aan een reeks overwinningen begon op alle soorten circuits. Tegelijk lanceerde het merk de befaamde 'Abarth tuningkits' voor de 500, die ondertussen zeer geliefd was bij het grote publiek. In de jaren 60 van de vorige eeuw kende het merk met de Schorpioen zijn hoogtepunt. Om in te spelen op de groeiende vraag besliste Abarth zijn productie te verhuizen naar een nieuwe fabriek aan de  Corso Marche, ook in Turijn. En nu, exact veertig jaar na het overlijden van Carlo Abarth, vernoemt de hoofdstad van Piëmont een straat naar het genie, de eerste die het potentieel zag in tuning en technische upgrades voor standaardproductieauto's.