15 Juni 2016

De nieuwe Abarth 124 spider: prestaties zitten in het DNA

De Abarth 124 spider is in samenwerking met het team van Abarth Racing ontwikkeld en belichaamt de belangrijkste merkwaarden van Abarth: prestatievermogen, vakmanschap en bijzondere techniek. Daarmee levert de Abarth 124 spider ultiem rijgenot en is het de nieuwe maatstaf in het roadster-segment. Eind oktober staat de Abarth 124 spider vanaf € 45.495 bij de dealer.

De Abarth 124 spider heeft een krachtige 1,4-liter MultiAir Turbomotor van 170 pk, wat neerkomt op 124 pk per liter cilinderinhoud. Het maximumkoppel is 250 Nm, de topsnelheid ligt op 232 km/h en de acceleratie vanuit stilstand tot 100 km/h vergt slechts 6,8 seconden.  

Het feit dat het zwaartepunt is geconcentreerd tussen de voor- en achteras en ook de motor achter de vooras is gemonteerd, garandeert optimale wendbaarheid en superieure controle. Voor maximale rijdynamiek is de Abarth 124 spider standaard voorzien van een mechanisch zelfsperrend differentieel.

Het motorgeluid is een essentieel element van alle Abarths. Daarom is de 124 spider standaard voorzien van een Record Monza-uitlaat, die bij de sportieve rijmodus een extra diep geluid produceert.

De Abarth 124 spider is leverbaar met een handmatig te bedienen zesversnellingsbak en met een automatische sequentiële Esseesse Sports-versnellingsbak.

Techniek en wielophanging van een supersportauto

Op basis van de kennis en ervaring opgedaan in de racerij, heeft Abarth elke overbodige gram kunnen schrappen. Verfijnde constructies en speciale materialen zijn toegepast om het gewicht te beperken. Het gewicht van 1.060 kg resulteert in een verhouding gewicht/vermogen van 6,2 kg/pk - de beste in zijn klasse.

De wielophanging van de Abarth 124 spider bestaat uit dubbele wieldraagarmen aan de voorzijde en multilink-ophanging met vijf bevestigingspunten achter. De afstelling is gericht op optimale stabiliteit in bochten, tijdens remmen én optrekken.

Het stuurgevoel is direct dankzij de sportieve afstelling van de stuurbekrachtiging.

De dynamische afstelling van de wielophanging zorgt ervoor dat de tractie van de achterwielen optimaal wordt benut. De 'Abarth by Bilstein'-schokdempers, de speciaal gekalibreerde vering en de extra dikke stabilisatiestangen garanderen een perfecte wegligging, wendbaarheid en precieze besturing.

De remmen van Brembo - aluminium remklauwen met vier zuigers voor - garanderen een minimale remweg en zijn bestand tegen grote hitte, zelfs na langdurig en agressief gebruik.

Puur rijplezier

De Abarth 124 spider is voorzien van een reeks moderne elektronische veiligheidsvoorzieningen. Voor de liefhebbers die ook wel eens op het circuit komen, zijn die rijhulpen uitschakelbaar.
Met de Drive Mode Selector op de middenconsole is te kiezen uit twee rijmodi: Normal en Sport. De eerste is bedoeld voor het dagelijkse verkeer, de tweede is meer sportief ingekleurd. Het systeem beïnvloedt diverse parameters: het maximumkoppel, de reactierespons op het gaspedaal, de mate van assistentie van de stuurbekrachtiging, grenswaarden voor de stabiliteits- en tractiecontrole (als die niet zijn uitgeschakeld), het uitlaatgeluid èn zorgt in de sportieve stand zelfs voor tussengas tijdens het schakelen. Bovendien zorgt het systeem in auto's met automatische transmissie ervoor dat bij lage of juist hogere toerentallen wordt geschakeld.

Design volgens het DNA van Abarth

Het design van de Abarth 124 spider weerspiegelt zijn technische lay-out - een essentieel kenmerk van een sportauto. De lange motorkap geeft de auto een sportieve uitstraling. De dichtbij de hoeken geplaatste wielen dragen bij aan de opwindende wegligging en levert tegelijk meer plaats op voor de inzittenden. Die zitten vlak voor de achterwielophanging en dat zorgt ervoor dat de bestuurder optimaal voelt wat de auto doet bij een sportieve rijstijl.

Het interieur oogt in verhouding tot de lange motorkap compact, alsof het de cockpit is van een racer. De horizontale lijn die vanaf het voorspatbord over de achterwielkast loopt en uitkomt bij het achterlicht is een onmiskenbare verwijzing naar de klassieke 124 Spider. De grote luchtinlaat in de voorbumper en de aerodynamische uitstroomopening aan de achterzijde zijn geperfectioneerd in de windtunnel. Samen met de achterspoiler en de voorruit zorgen zij voor een zo laag mogelijke luchtweerstand.

De lichtmetalen 17-inchwielen, de omlijsting van de voorruit en de rolbeugel zijn afgewerkt in de kleur Forgiato (grijs). Die kleur is gekozen om het brutale, technische karakter van de auto extra uit te lichten. Aan de voorzijde van de 124 spider contrasteren de Rosso Corsa (rode) voorspoiler en het klepje van het trekoog, met de zwarte grille. Het is een knipoog naar klassieke elementen van auto's die op het circuit werden ingezet. Ook de kappen van de buitenspiegels zijn rood. Of Titanic Grey (grijs) op rode en blauwe auto's.

Kenmerkende lijnen van de voorzijde van de 124 spider in combinatie met de zeskantige grille benadrukken het brutale karakter van de Abarth. De 'power domes' op de motorkap benadrukken de in lengterichting geplaatste motor - een directe verwijzing naar de oorspronkelijke 124 Spider. De optionele LED-koplampen en -achterlichten geven de auto een expressieve signatuur, zowel overdag als 's nachts. Een fraai detail is de inzet in de carrosseriekleur, waardoor de achterlichtunits een verlichte ring lijken.

De Abarth 124 spider is leverbaar in vijf kleuren. Daarvan zijn twee pasteltinten - Turini 1975 (wit) en Costa Brava 1972 (rood) - en drie metallic kleuren - Isola d'Elba 1974 (blauw), Portogallo 1974 (grijs) en San Marino 1972 (zwart). Deze kleuren en hun naam zijn een eerbetoon aan de overwinningen van Abarth in de gelijknamige prestigieuze rally's. De standaardkleur is San Marino 1972. Dat betekent dat de Abarth 124 spider de enige in zijn klasse is die standaard is uitgevoerd in metallic lak.

De motorkap en kofferdeksel zijn optioneel (geen meerprijs) te bestellen in mat zwart, eveneens een onmiskenbare verwijzing naar de klassieke Abarth 124 Rally. Die was immers ook voorzien van een matzwarte motorkap om te voorkomen dat de bestuurder verblind zou worden door fel zonlicht. Kopers van de Abarth 124 spider kunnen er nu echter ook voor kiezen om de motorkap en kofferdeksel gewoon in carrosseriekleur te laten uitvoeren, zonder extra kosten.

Interieurdesign

Het Abarth-DNA is ook herkenbaar in het interieur, waarbij de focus ligt op optimale ergonomie. De met leder beklede stoelen bieden veel steun en comfort. De bestuurder heeft een ideale positie; zo laag mogelijk en zo ver mogelijk naar achter. De plaatsing van de aluminium pedalen, de verticale positie van het stuurwiel en de korte versnellingshendel zorgen voor een opwindende rijervaring. Het dashboard is voorzien van een grote toerenteller met een rode wijzerplaat die midden voor de bestuurder is geplaatst. En de Abarth heeft een 'keyless start'- systeem.

De standaard verwarmbare stoelen en de geluiddempende voorruit, achterruit en extra dikke kap zorgen voor optimaal comfort. De kap is door de bestuurder vanuit zijn stoel met één hand te openen en te sluiten in slechts een paar seconden. De kap verdwijnt achter de stoelen en neemt dus geen bagageruimte in.  

Actieve en passieve veiligheid

De nieuwe Abarth 124 spider is uitgerust met een reeks actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen. Zo is de 124 spider is uitgerust met een actieve motorkap dat voor vermindering van letsel bij voetgangers zorgt in het geval van een aanrijding. Sensoren op de dwarsdragers van de kap en twee kleine pyrotechnische ladingen in de motorruimte detecteren een (eventuele) aanrijding met een voetganger. Vervolgens wordt in enkele milliseconden een extra ruimte gecreëerd tussen motorkap en motor, zodat de ergste klap voor de voetganger wordt opgevangen dan wel wordt verzacht.

Behalve ABS omvat de standaarduitrusting ook EBD, dat de remkrachtverdeling tussen voor- en achterwielen aanpast voor een zo kort mogelijke remweg ongeacht de belading. Ook ESC is standaard - daarmee heeft de bestuurder optimale controle onder alle omstandigheden, vooral in kritieke situaties zoals bij sneeuw, ijs en slecht wegoppervlak. Het ESC remt zo nodig een of meer wielen af en neemt gas terug om de auto te stabiliseren. De systemen zijn uitschakelbaar voor bijvoorbeeld circuitgebruik.

De driepuntsgordels zijn voorzien van spankrachtbegrenzers. Het optionele Visibility Plus-pakket omvat adaptieve full-LED-koplampen met automatische niveauregeling en afstelling die ook onder de slechtste weersomstandigheden optimaal zicht bieden. Ook zijn dan regen-, licht- en parkeersensoren standaard.

Uitrusting: sportiviteit en comfort

De nieuwe Abarth 124 spider heeft een instrumentarium met drie meters: een grote toerenteller in het midden, een snelheidsmeter rechts daarvan en een display links waarop de bestuurder alle voertuiginformatie in een oogopslag kan zien.

De standaarduitrusting omvat 17-inch lichtmetalen wielen, sportbumpers vóór en achter, Brembo remmen met aluminium remklauwen vóór, extra dikke stabilisatoren, Bilstein-schokdempers, Halogeen-koplampen, LED-achterlichten en een speciaal ontworpen Record Monza-sportuitlaat die garant staat voor het herkenbare Abarth geluid. Verder ook standaard aanwezig: verwarmbare alcantara sportstoelen, aluminium pedalen, korte versnellingspook, airconditioning, cruise control en racy startknop. Mocht je soms iets anders willen horen dan alleen de soundtrack van de motor: optioneel is onder andere het Bose audiosysteem verkrijgbaar met negen speakers.

Officine Abarth: hoogwaardige technologie en ambachtelijke zorg

Officine Abarth is gevestigd in Mirafiori. Daar wordt de 124 spider fijn geslepen tot toonbeeld van meesterlijke Italiaanse techniek. Elke Abarth 124 spider wordt voor aflevering getest en gekeurd door een Abarth-technicus, die een metalen plaat met het volgnummer in de auto bevestigt om de exclusiviteit te illustreren. De eerste 2.500 auto's krijgen een metalen plaatje met het productienummer: unieke exemplaren voor de eerste, gelukkige kopers.

De Abarth 124 spider staat eind oktober bij de Nederlandse dealer vanaf € 45.495.

Er is keuze uit een handgeschakelde zesversnellingsbak en een automatische DCT-transmissie. De versie met automatische transmissie voorzien van dubbele koppeling is er vanaf € 47.495.

----------------------------------------EINDE BERICHT-------------------------------------------

 

Noot voor de redactie, niet voor publicatie:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

 

Toine Damo

Public Relations Officer

Tel: +31 6 2958 4772

 

E: toine.damo@fcagroup.com

W: www.fcagroup.com

W: www.abarthpress.nl

 

laatste video's

geavanceerd zoeken

Zoek...

Van
Aan
Zoek

Afbeeldingen


Download

Gerelateerde afbeeldingen


Bijlagen